Varde ljus.

häromdan var vi ute hos min farmor. Alla som känner henne måste väl hålla med om att hon är lite "småpysslig", det finns knappast något man kan göra själv som inte hon gjort.

En av sakerna hon brukar göra är att stöpa ljus, och lagom till jul förra året fick vi ett gäng. Väldigt fina prylar, o brann fint gjorde de med! Så jag frågade om inte vi kunde få vara med nästa gång, o det fick vi såklart.
Jag fick prova på detta en gång i skolan när jag var liten, då stod lärarna som hökar över oss små barn o kontrollerade så att vi tog rätt ljus rätt antal gånger med tillräckligt med tid emellan och att vi inte lekte med ljusen. Farmor var en minst lika hård kontrollant! Men det kanske är det som krävs för o få så fina ljus, för fina blev dem!

Så här taniga var de när vi började iaf, bara en veke med en mutter fastskruvad som tyngd.



Här står farmor o övervakar. Hela vardagsrummet var inplastat, för lite spill blir det hur noggrann man än är.



Efter exakt 38 vändor, jodå, även den siffran är noga framtestad genom åren, så inget slarv med den! Så är vi klara med doppningen.

Se så stora o fina de blev! Det syns inte på mina dåliga kort, men årets upplaga blev extra fina enligt domarna! Riktigt fin matt vit färg och väldigt fina mönster i ljusen. Jag tror ju självklart att det var på grund av min erfarenhet som gammal ljusstöpare, men min teori mötte konstigt nog motstånd.



Fin flicka med fina ljus.
Ljusen blev jättebra och många och roligt hade vi! Så förhoppningsvis blir vi inbjudna till nästa års event med!

Kommentarer
Postat av: mamman

Vad mysigt det såg ut! En fin tradition som ni får ta tillvara på...

2009-11-14 @ 18:05:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0